آداب و رسوم مردم بلوچ در عید فطر
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۸۳۷۱۹
هک پهلی به معنای طلب معافیت و بخشش حق و الناس در مناطق مختلف جنوب استان سیستان و بلوچستان پس از اقامه نمازعید سعید فطر با سه بار در آغوش گرفتن انجام میشود.
به گزارش ایرنا در این رسم بعد از اقامه نماز عید مردان سه بار همدیگر را در آغوش میگیرند و با گفتن"پَهل کن" یعنی حقهای خودت حلال کن، از همدیگر طلب حلالیت میطلبند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
زنان نیز با حضور در خانه آشنایان و اعضای خانواده و فامیل نیز با این اقدام حلالیت میطلبند.
حضور مردان و زنان در خانههای یکدیگر، عیادت از افراد مریض، تسلیت به افرادی که قبل از عید وفات شدهاند و حضور در خانه افرادی که با هم قهر بودند از دیگر رسومات عید در بلوچستان است.
در ایام عید که معمولاً در این منطقه سه روز است خردسالان از خانواده و دیگر افراد بزرگسال عیدی میگیرند.
خرید لنگ، کفش و دمپایی و دوخت لباس نو برای مردان و زنان از اهمیت خاصی برخوردار است و هر کس به اندازه توان مالی خود این کار مهم را انجام میدهد.
تهیه عطر و مواد خوشبو کننده لباسها و خانهها به ویژه ' اوددار و سوچکی' از ملزومات هر خانوار بلوچ است که در شب عید پس از خانه تکانی زنان خانههای خود را با سوچکی و اوددار خوشبو و لباس اعضای خانواده را نیز عطرآگین و برای رفتن به عیدگاه آماده میکنند.
زنان نیز در شب عید دست و پای خود را 'حنابندان' میکنند که در این بین خردسالان اشتیاق خاصی برای استفاده حنا دارند.
امامان جمعه و جماعت مساجد محلات و روستاها از محل دریافت صدقه فطریه که براساس اعلام مفتی منطقه اعلام میشود نسبت به خرید لباس و هزینهها و وسایل مورد نیاز عید فطر برای نیازمندان اقدام میکنند.
مردم مؤمن و روزه دار در صبح روز عید به همراه کودکان و نوجوانان خردسال برای شرکت در نماز عید فطر راهی عیدگاه میشوند تا نماز عید را اقامه کنند.
مردم همچنین با حضور در خانه ابتدا از اهالی خانه همسر و فرزندان حلالیت میطلبند و سپس تا سه روز با حضور در کنار والدین به انجام صله رحم و دیدار با اقوام و نزدیکان، همسایگان و دوستان مشغول میپردازند.
منبع: عصر ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۸۳۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نماینده چابهار: ماجرای باغ ازگل که بدون اطلاع امام جمعه به نام او زده شده، بر دین اثر منفی دارد یا چند تار موی زنان؟
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، معین الدین سعیدی، نماینده مجلس، درباره علت به نتیجه نرسیدن لایحه حجاب به «انتخاب» گفت: ما در صحن مجلس درباره لایحهی عفاف و حجاب دیگر بحثی نکردیم چون مشمول اصل 85 قانون اساسی شد و به کمیسیون مشترک ارجاع شد؛ دیگر در صحن مطرح نشد. قرار گذاشتند که چند نماینده از آن کمیسیون در صحن درباره موارد قانونی بحث کنند. الان هم در خود صحن و در خود جلسات رسمی مجلس، مطلقا بحثی درباره حجاب نشده و اخیراً تعداد 160 نفر از نمایندگان از طرح نور و اقدامات نیروی انتظامی حمایت کردند. با این وجود بحثی درباره طرح انجام نشده است. من بارها و بارها گفتهام که اولویتهای مردم در موارد دیگری است که باید در مجلس و دستگاههای اجرایی برای آنها فعال باشیم. با این وجود عدهای فکر میکنند حجاب اولویت جامعه است.
بنابر گزارش انتخاب، وی در ادامه در رابطه با برخورد کمیسیون اصل 85 با لایحهی حجاب بیان کرد: ما تجربیات تلخی از ارجاع طرحها به اصل 85 داشتیم. قانون جوانی جمعیت و صیانت از فضای مجازی بخشی از آنها بوده است. این موضوعات بسیار کلی هستند و باید روی آنها چکش کاری شود. به جای آنکه وقت مجلس برای آنها صرف شود به کمیسیون میروند. مهمترین موضوعاتی که حساسیت جامعه را به دنبال دارد و مردم باید در جریان آن قرار بگیرند به اصل 85 ارجاع میشوند و در آنجا دیگر امکان پیشنهاد و نقد وجود ندارد. این موارد دیگر به صورت شفاف در اصل 85 مطرح نمیشوند و برخی از نمایندگان بر این مبنا در کمیسیون مشترک و پشت درهای بسته طرح را بررسی میکنند. قانون جوانی جمعیت که ایرادات جدی دارد هم در این کمیسیون تصویب شد.
او افزود: کنار هم گذاشتن عفاف و حجاب هم الزاماً درست نیست. معنای حجاب، الزاماً عفاف نیست؛ هیچ اشکالی بر عفت برخی افراد نمیتوان گرفت. جالب است که در مناسبتهای ملی، از همین افراد بی حجاب در صدا و سیما رونمایی میشود اما بعد از انتخابات، چنین مسألهای فراموش میشود. در خصوص عموم مردم، سیره باید سیرهی حاج قاسم سلیمانی باشد که چه نگاهی بر جذب حداکثری داشتند. دفتر مقام معظم رهبری نیز تذکری نسبت به نوع برخورد با حجاب دادند. اختلاس چای دبش و باغ شمال تهران که بدون اطلاع امام جمعه به نام ایشانزده شد بر دین اثر منفی دارد یا چند تار موی زنان؟
سعیدی درباره ادعا کیهان مبنی بر عدم نیاز برای قانون حجاب گفت: ما یک سری اصول درباره پوشش داریم؛ اگر صرفاً بحث قانون باشد، ما همین الان قانون منع استفاده از ماهواره را داریم، اما این قانون قابلیت اجرا دارد؟ قانون باید قابلیت اجرایی داشته باشد. حجاب بی تردید یک ضرورت شرعی و سیاسی است اما موارد متعددی داریم که ضروریت بیشتری دارند. بحث ربا در بانکداری خیلی مسألهی مهمتری است. شبهات جدی مذهبی در این مورد وجود دارد. بحث معیشت و کوچک شدن سفرهی مردم و پرواز گوشت و مرغ از سفرهی مردم موضوع مهمتری است. بحث زباله گردی و معلولین و مسکن و کودکان کار اهمیت هزاربرابری دارند.
27215
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902097