روحانیون شیعه؛ اشتراک در لباس، تفاوت در نظر
تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۴۱۳۲۹
عصر ایران؛ مهرداد خدیر- در یک ماه اخیر که شیوع ویروس کرونا بر همۀ شئون زندگی مردم سایه انداخته در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، ویدویوهای مختلفی منتشر میشود که در آنها روحانیون کمتر شناخته شده را میبینیم با انواع اظهار نظرها و با این که غالباً ناشناختهاند اما به حساب گفتمان رسمی گذاشته میشود.
این در حالی است که رهبری و رییس جمهوری به عنوان عالی ترین مقامات جمهوری اسلامی ایران، روحانیاند و اگر قرار بر انتساب رسمی باشد مواضع آنان باید اولی باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ویدیویی یک روحانی، عید نوروز را زیر سؤال میبرد و میگوید «نوروز یک بدعت است» و « اسلام، آن را به رسمیت نمی شناسد » و عید نوروز را مخصوص گاوان و خران می داند چون می توانند از علف های تازه سبز شده متمتع شوند و از این که انسان ها رویش سبزینگی بهار را جشن بگیرند ابراز تعجب می کند!
درویدیویی دیگر یک روحانی که این بار واجد سمت و عضو مجلس خبرگان رهبری است (و در واقع بود) مدعی میشود از ناحیۀ ریا احساس درد می کرده اما به پزشکان اعتماد ندارد و ویروس کرونا را هم جدی نمی گیرد و مدعی می شود با تربت کربلا بر بیماری خود فایق آمده و قُل قُل ریۀ او تمام شده است!
48 ساعت بعد اما کرونا جان این روحانی – سید هاشم بطحایی- را میگیرد.
در تصویری دیگر جوانانی که بسته بودن درهای حرم امام رضا علیه السلام را برنتافته و با شعار «حیدر حیدر» به سمت موانع هجوم بردهاند به سخنان فردی گوش میدهند که تأکید دارد ما شیعۀ انگلیسی نیستیم ولی وقتی نام «سید صادق شیرازی» را میآورد بخشی از حاضران و مهاجمان بر او خُرده میگیرند که چرا به آیت الله توهین میکند.
حسن روحانی رییس جمهوری ایران اما که در اسم و رسم روحانی است و لباس روحانیت شیعه بر تن دارد در آخرین نطق سال 1398 تصریح کرد: «بستن حرم ها و تعطیل نمازهای جمعه و جماعت، کار آسانی نبود. اگر زیارت قبور ائمه و امام زاده ها مستحب است سلامت مردم امر واجب است و علم و دین ناسازگار نیستند و علما تحجر شکنی کردند».
کاملاً روشن است که مواضع روحانیون شیعه اعم از حکومتی و غیر حکومتی در قبال نوع مواجهه با کرونا و بسته ماندن یا نماندن اماکن متبرکه یک سان نیست و اختلافات هم کم نیست.
هم سید مصطفی محقق داماد که اصطلاح «جهل مقدس» را برای توصیف آنچه جهالت به نام دین می داند، روحانی است آن هم نواده بنیان گذار حوزه علمیۀ قم که 100 سال قبل بنا نهاده شد و هم سید صادق شیرازی که هر از گاهی در تبلیغات رسمی نواخته میشود اگرچه از خود او سخنی در این باره نشنیدهایم.
شیخ عباس تبریزیان نیز که مدعی طب اسلامی است، لباس روحانیت شیعه بر تن دارد.
نغمۀ ثمینی در کتاب «جنگها و بدنها» می نویسد: «حکومتها با یکسان سازی و همشکل سازی لباسهای افراد و گروه ها مانند دانش آموزان و نظامیان، به دنبال ایجاد هویت های یک سان و هم شکل در برابر قدرت و اعطای وظایف یک سان و تعریف شده اند.»
لباس روحانیت شیعه را اما حکومت یک سان نکرده است و به صرف لباس نمی توان دریافت پوشندۀ آن با نوروز موافق است یا مخالف. طرفدار توسعه است یا نه. از دین حداکثری دفاع می کند یا هواخواه دین حداقلی است و مانند اینها.
می خواهم بگویم مشترک بودن لباس روحانیون شیعه نباید ما را دچار این تصور کند که یک سان و مانند هم می اندیشند و این اتفاقا نه نقطه ضعف که امتیاز و نقطه قوت آنان است و شاید در هیچ صنف دیگری که لباس متحدالشکل دارند نتوان سراغ گرفت.
مثلا می توان حدس زد یک پزشک در قبال داروهای گیاهی چه نظری دارد یا یک نظامی طرفدار جنگ است یا نه. اما درمورد روحانیون شیعه، لباس به تنهایی کافی نیست.
البته که روحانیون شیعه در مواردی مانند باور به امامت در مقابل خلافت یا حُرمت برخی نوشیدنی ها و خوراکی ها و افعال، اشتراک دارند اما این به معنی اشتراک در زمینههای دیگر نیست.
چه بسا یکی از حافظ لذت ببرد و دیگری حتی حافظ را تکفیر کند. یکی فعالیت سیاسی را تکلیف شرعی بداند و دیگری از سیاست کناره بگیرد.
یکی اهل فلسفه باشد و ابراز کند ونظریه فلسفی بدهد و دیگری با فلسفه میانه نداشته باشد تا جایی که آیت الله منتظری در خاطرات خود آورده است از طرف آیت الله بروجردی مأمور شده بود به علامۀ طباطبایی بگوید درس فلسفه را تعطیل کند یا لااقل عنوان آن را تغییر دهد.
روحانیون شیعه، هم لباس اند اما در دیدگاه ها بسیار متنوع اند و مانند هم نمی اندیشند و شباهت سخنان معممینی که در صدا و سیما سخن می گویند یا شباهت مواضع روحانیونی که در فضای مجازی نقد می شوند نباید ما را دچار این تصور اشتباه سازد که همه مثل هماند.
دادگاه ویژه روحانیت خاصه برای اتهامات سیاسی گواهی دیگر است. عبدالله نوری در این دادگاه محاکمه شد. یک روحانی با چند حکم مستقیم از امام خمینی ( نماینده در جهاد، سپاه و شورای بازنگری قانون اساسی) و رییس دادگاه نیز روحانی بود.
اکنون نیز یکی از سه چهرۀ محصور سیاسی روحانی است و با لباس او کار ندارند. حامیان قدرتمند حصر او در حاکمیت نیز روحانیاند.
هم سید مجتبی نواب صفوی که دست به ترور می زد لباس روحانیت بر تن داشت و هم مرجع عالی شیعه که با شیوۀ او موافق نبود.
از این رو برای این پرسش که آیا روحانیت شیعه با عید نوروز موافق است یا نه، پاسخ روشنی در دست نیست.
چرا که امام خمینی تعبیر «عید نوروز» را معمولا به کار نمیبرد اما در مقام رهبر حکومت هیچ مانعی برای برگزاری عید ایجاد نکرد. در همین حال، آیتالله خامنهای از همان زمان ریاست جمهوری به صراحت از «عید نوروز» سخن میگفتند. به یاد آوریم سالهایی را که در تلویزیون به جای عید نوروز «سال نو» گفته میشد یا این حدیث را زیاد میشنیدیم که «عید ما روزی است که در آن کسی گناهی مرتکب نشود.»
آیتالله خزعلی بنیاد الغدیر را تأسیس کرده بود و به دنبال این بود که عید شیعی را جایگزین عید باستانی کند و البته توفیقی کسب نکرد.
همان گونه که مواضع روحانیون در مقابل عید نوروز و میزان دخالت در سیاست یا حق رأی بانوان و موسیقی و ورود زنان به ورزشگاهها یکسان نیست دربارۀ دارالشفا بودن یا نبودن حرمها هم یکسان نیست و برخی ترجیح میدهند تنها «کانون معنویت» بدانند و یادآور میشوند وقتی خود امامان، غالباً مسموم شدند نباید اصل معنویت را تحتالشعاع طلب شفا قرار داد.
این نکتۀ قابل توجهی است که مشترک بودن لباس روحانیت شیعه آنان را به لحاظ فکری شبیه هم نساخته کما این که در موضوعات مختلف، مواضع متفاوت دارند.
شامل زمینه های اقتصادی هم می شود. مثلاً فقیهی چون آیتالله موسوی بجنوردی ربا را همان بهرۀ بانکی نمیداند و میگوید وقتی دولت میگوید نرخ تورم مثلا 30 درصد است 30 درصد بهره در واقع تنها تورم را پوشش میدهد تا قدرت خرید کم نشود و همان ربا نیست. در مقابل غالب مراجع چنین نظری ندارند.
جان کلام این نوشته این است نه آنچه را از زبان روحانیون در صدا و سیما میشنویم می توان به همۀ روحانیون نسبت داد و نه آنچه از زبان روحانیون در فضای مجازی و شبکۀ اجتماعی می شنویم نظر همۀ روحانیون است.
به نظر می رسد در این مورد خاص لباس، اشتراک ایجاد نکرده است. اگر باور ندارید می توانید حسن روحانی را با حمید رسایی مقایسه کنید و محمد خاتمی را با احمد خاتمی.
این نوشته را با علم به این واقعیت می نویسم که خوانندگانی اصرار دارند بگویند نه «همه مثل هم اند».
این نوشته اما می خواهد عکس این گزاره را بگوید. یکی از نشانه های توسعه یافتگی هر جامعه «تفکیک» است و « همه را مثل هم ندیدن».
منبع: عصر ایران
کلیدواژه: لباس روحانیت لباس روحانیت شیعه روحانیون شیعه عید نوروز آیت الله یک سان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۱۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اجلاسیه هماندیشی روحانیون کلان شهرهای کشور در قم برگزار میشود
ایسنا/قم دبیر فراکسیون روحانیون کلان شهرهای کشور با اشاره به برگزاری ششمین اجلاسیه هم اندیشی روحانیون کلان شهرهای کشور در قم، اظهار کرد: ششمین اجلاسیه هم اندیشی روحانیون کلان شهرهای کشور، سیزدهم و چهاردهم اردیبهشت ماه با محوریت تکمیل اساسنامه فراکسیون برگزار میشود.
حجتالاسلاموالمسلمین مرتضی استقامت با اشاره به اهمیت تشکیل فراکسیون مشخص روحانیون عضو شورای شهر اظهار کرد: از بدو تشکیل شورای ششم این دغدغه وجود داشت که روحانیون فراکسیون مشخصی در شوراهای اسلامی شهر در کشور ندارند، با مشورتی که با علما و مراجع دینی در کشور داشتهایم، از تأسیس فراکسیون روحانیون شورای شهرهای کشور استقبال کردند و بر این مهم که این فراکسیون هماهنگی، همافزایی و ایجاد ظرفیتهای جدیدی را برای خدمت به مردم ایجاد خواهد کرد، تأکید داشتند.
وی از تشکیل فراکسیون روحانیت خبر داد و گفت: با تأکید علما این فراکسیون تشکیل شد و در بدو شورای شهر ششم در مرحله نخست روحانیون عضو شوراهای کلانشهرها عضو این فراکسیون شدند.
دبیر فراکسیون روحانیون کلان شهرهای کشور شرایط عضویت در فراکسیون روحانیت را مورد توجه قرار داد و افزود: فراکسیون روحانیت به این معنا که علاوه بر عضویت در شورای شهر، فرد در کسوت و لباس روحانیت و تحصیلکرده حوزه علمیه باشد و دغدغه طلبگی و خدمت به مردم داشته باشد.
وی با اشاره به برگزاری پنج اجلاسیه تا به امروز در شهرهای قم، اصفهان، تهران و مشهد، عنوان کرد: دبیر این اجلاسیه عضو شورای شهر قم است و در جلسات گذشته مسائل مختلف فقهی مرتبط با مصوبات شوراهای شهرها، کارهای موفق روحانیون در شوراهای شهر مورد بررسی قرار میگیرد تا تجربیات موفق در جهت افزایی بیشتر به اشتراک گذاشته شود.
عضو شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: در حال حاضر ناظر به جمع بندی که لحاظ گردیده است در حال تدوین اساسنامه فراکسیون است و تقریباً بخش مهمی از آن انجامشده است، همچنین پیگیری بعضی از قوانین دولتی خاصه مربوطه شهرسازی اسلامی و مواردی که با حقوق مردم و قوانین فقهی تضاد دارد، احصا شده و پیگیری میشود.
استقامت یکی از مسائل مهم دیگر را عضویت سایر روحانیون در شوراهای شهرها دانست و بیان کرد: در حال حاضر تنها کلانشهرها وارد این فراکسیون شدهاند و به دنبال آن هستیم سایر شهرها که عضو شورای شهر آنها روحانی است وارد این فراکسیون شوند.
وی تعداد اعضای فراکسیون روحانیون را مورد اشاره قرار داد و گفت: کلان شهرهای تهران، اصفهان، قم، بیرجند، کرج، مشهد، تبریز، همدان، بندرعباس، زنجان و یزد در حال حاضر عضو این فراکسیون بوده و به دنبال آن هستیم تا شهرهای بالای صدهزار نفر نیز امکان حضور در این فراکسیون را داشته باشند.
انتهای پیام